Gå aldrig på kompromis med indeklimaet på din arbejdsplads
Dårligt indeklima på arbejdspladsen kan være en afgørende faktor for medarbejdernes trivsel og effektivitet. Derfor skal du som virksomhed altid sikre dig, at du afsætter nok ressourcer til rengøring.
God rengøring vil nemlig være den mest effektive måde at opnå et godt indeklima på til gavn for alle i virksomheden — både for den enkelte medarbejders individuelle sundhed, men også for effektiviteten af medarbejderens arbejde, som er direkte forbundet med virksomhedens overordnede performance.
Ud af samme tangent vil dårligt indeklima også kunne føre til et højere niveau af sygefravær. Og det vil sjældent være særligt positivt for virksomhedens bundlinje.
Derfor vil du i dette blogindlæg blive præsenteret for følgende emner:
- Hvilken betydning har rengøring for indeklima?
- APV: Rengøring indgår som en del af arbejdspladsvurderingen
- 3 konkrete tips til at opnå et godt indeklima med bedre rengøring på arbejdspladsen
Hvilken betydning har rengøring for indeklima?
Indeklimaproblemer er en akilleshæl for mange virksomheder. Er der dårligt indeklima på arbejdspladsen, vil medarbejderne trives dårligt, hvilket bør være et rødt flag for enhver virksomhed.
Én ting er dog sikkert: God rengøring er blandt de vigtigste — og mest omkostningseffektive — måder at skabe en tryg og produktiv arbejdsplads på.
Et klassisk problem med indeklima er luftkvalitet. Dårlig luft i lokalerne på arbejdspladsen kan resultere i følgende gener:
- Irritation i øjne, næse og luftveje
- Luftvejsinfektioner
- Træthed
- Hovedpine
- Koncentrationsbesvær
Den dårlige luftkvalitet vil især være et resultat af for meget støv. Og den bedste måde at komme støv til livs på er utvivlsomt gennem ordentlig rengøring.
Du skal også gerne være opmærksom på at bruge de rette rengøringsmidler. Mange mennesker reagerer nemlig negativt på visse kemikalier, parfumer og duftstoffer.
Derfor kan du med fordel indkøbe miljøvenlige rengøringsmidler og -produkter.
APV: Rengøring indgår som en del af arbejdspladsvurderingen
Enhver virksomhed, der har medarbejdere ansat, skal ifølge Arbejdstilsynet foretage en skriftlig arbejdspladsvurdering (APV). Det er altså et lovkrav.
I den forbindelse vil spørgsmålet om indeklima også komme på banen. Med fornuftig og ordentlig rengøring, vil det dog sjældent udgøre et problem for dig, din virksomhed og dine ansatte.
Netop derfor er det vigtigt, at du som APV-ansvarlig (typisk arbejdsmiljørepræsentanten) inkluderer spørgsmålet om rengøring i spørgeskemaet. Af samme grund er punktet om rengøring et fast punkt under Arbejdstilsynets APV-tjekliste for kontorer.
Viser det sig, at flere medarbejdere har udtrykt problemer med indeklimaet i APV’en, vil en oplagt handlingsplan være at forbedre rengøringsprocesserne. Du kan eventuelt inkludere rengøringspersonalet i APV’en for også at få deres professionelle besyv med i overvejelserne.
Dette inkluderer naturligvis også rengøringsprodukterne. Hos Dansk Industri Supply finder du alt, kontoret har brug for til grundig rengøring.
Såvel som at et godt indeklima er vigtigt på arbejdspladsen, er det også vigtigt at arbejdspladsen er sikret bedst muligt mod tyveri. Du kan læse mere om hvordan du bedst muligt sikrer dit erhverv mod indbrud, også for dine medarbejderes tryghed og sikkerhed, med denne guide om gode råd mod tyveri.
3 konkrete tips til at opnå et godt indeklima med bedre rengøring på arbejdspladsen
For at hjælpe dig og din virksomhed godt på vej mod et godt indeklima, finder du her en række konkrete tips til at få gjort bedre rent.
1. Afsæt nok ressourcer af til grundig rengøring
At drive virksomhed kræver et godt øje for ressourceplanlægning. Derfor ser mange virksomheder sig nødsaget til at nedprioritere rengøring for dermed at frigøre ressourcerne til andre, mere presserende områder.
Dette er dog mildest talt en dårlig tilgang. Dårligt indeklima vil på sigt kunne skabe lavere effektivitet, sygemeldinger osv. Derfor vil en nedprioritering af rengøring på kort sigt frigøre ressourcer, men på lang sigt sluge en masse unødvendige ressourcer.
Et godt råd er derfor at tage rengøringen meget højtideligt i virksomhedens budget. Sørg for regelmæssig rengøring, samt mindst én hovedrengøring årligt. På den måde er du sikret et godt indeklima, en tilfredsstillende APV og effektive medarbejdere.
2. Indret lokalerne med henblik på rengøring
Som virksomhed kan du med fordel overveje, hvordan du kan indrette lokalerne med henblik på at gøre det nemmere for rengøringspersonalet at komme til.
Det kan for eksempel være den overordnede indretning af kontoret, men også selve kontorinventaret. Vælg derfor inventar, der er nemt at gøre rent, og indret kontoret, så det er nemt at komme til.
Du kan med fordel rådføre dig hos rengøringspersonalet for en professionel vurdering af inventar og indretning.
Overvej også, om tæpper er et klogt valg til arbejdspladsen. Tæpper er nemlig med til at skabe fugt, og fugt vil på sigt kunne udvikle sig til skimmelsvamp og bakterier. Det vil skabe et indeklima med høj luftfugtighed, som vil være svært at komme af med, efter bakterierne har sat sig i tæpperne. Du skal i så fald have fat i noget effektivt tæpperens.
3. En ren arbejdsplads med godt indeklima er alles ansvar
Sørg altid for at du og resten af medarbejderne har ryddet bordene, stillet service i opvaskemaskinen og fjernet ting og sager fra gulvet.
På den måde kan rengøringspersonalet gå effektivt til værks og komme rundt i alle hjørner og kanter.
For hvis rengøringspersonalet er forhindret i at komme til, kan du ikke forvente, at der bliver gjort rent det sted. Og her kan støv samle sig og være med til at skabe dårlig luftkvalitet.
Rengøringsmidler der effektivt bekæmper dårligt indeklima fra Dansk Industri Supply
Dansk Industri Supply forhandler rengøringsartikler til større leverancer og samt til erhverv, så du kan gøre rengøringen på arbejdspladsen nem og effektiv.
Mangler du plænerens til udendørsarealerne eller toiletpapir til virksomhedens toiletter? Eller mangler I en vandsuger til at suge både tørt og vådt? Du kan finde det hele og meget mere hos Dansk Industri Supply. Det kan måske også være, at du står og skal til at starte nyt job og i den forbindelse mangler du et passende jakkesæt. Læs denne jakkesætsguide og find det perfekte jakkesæt til din kommende arbejdsplads.
Har du spørgsmål til vores produkter, eller har du brug for vejledning, er du altid velkommen til at ringe til os på 72 144 644. Du kan også sende os en mail på mail@disupply.dk – vi ser frem til at hjælpe dig.
Hvad siger kunderne om vores produkter?
Lige nu har vores kunder givet os hele 5 ud af 5 stjerner på vores produkter, som vi er meget stolte af! Læs alle anmeldelser på vores Facebooksside.
Det er vigtigt for os, at vores kunder har haft en god oplevelse med vores produkter og service. Vi værdsætter derfor altid, at du giver en anmeldelse med ros (eller ris) på Facebook, så vi kan yde den bedste service for vores kunder.